Catalunya va perdre un 6,3% d'autònoms estrangers en els nou primers mesos de l'any, per sota de la mitjana espanyola, segons dades de la Federació Nacional d'Associacions de Treballadors Autònoms (ATA) obtinguts del Ministeri de Treball i Immigració. Seguir leyendo el arículo
Castella-la Manxa (-25,3%), Aragó (-20%) i Cantàbria (-19,7%) van liderar aquest descens en duplicar la mitjana nacional, que s'ha situat en -9,5% després de la pèrdua de 21.340 autònoms estrangers.
A continuació es van situar la Rioja (-19,2%), Castella i Lleó (-16,9%), Madrid (-13,2%) i el País Valencià (-12,3%), mentre que Astúries (-9,2%), el País Basc (-8,7%), Andalusia (-7,8%), Canàries (-7,3%), Catalunya (-6,3%), Múrcia (-5,9%) i Navarra (-5,1%) es van quedar per sota de la mitjana. Extremadura (-2,7%) i Galícia (-1,9%) van ser les comunitats que van registrar els menors descensos.
De fet, les Illes Balears va ser l'única comunitat que va registrar un creixement d'autònoms estrangers entre gener i setembre (+5,6%), igual que en les ciutats autònomes de Ceuta-Melilla, que van incrementar el seu nombre d'autònoms un 0,5%.
Només en el mes de setembre el col·lectiu d'autònoms estrangers va caure un 0,2%, tot i que, segons ATA, es va observar un canvi de tendència, ja que set de les disset comunitats autònomes van veure augmentar l'últim mes el nombre de treballadors d'aquest col·lectiu.
Així, Navarra (+2,4%), Astúries (+1%), el País Basc (+0,5%), Galícia (+0,5%), Canàries (+0,4%), Múrcia (0,2%) i Madrid (0,1%) van registrar augments el setembre, mentre que les comunitats autònomes que van registrar descensos més importants van ser la Rioja (-1,2%), les Balears (-1,1%), Cantàbria (-1,1%) i Aragó (-1%).
El 55,8% dels autònoms estrangers pertany a algun estat de la Unió Europea (UE) respecte al 44,2% que procedeix de països extracomunitaris. Gairebé totes les comunitats segueixen aquest esquema excepte Ceuta-Melilla, on el 88,1% dels treballadors autònoms estrangers procedeixen de fora de la UE davant de l'11,9% que sí que són comunitaris.
LA CONSTRUCCIÓ, EL SECTOR MÉS CASTIGAT
Per sectors d'activitat, la construcció va ser el sector més castigat en aquest període, amb un descens del 26,8%, seguit de l'agricultura i l'educació, amb caigudes del 18,9% i 12%, respectivament. Tot i això, el sector del comerç va registrar un creixement del 3,3%, a causa de, sobretot, l'augment d'autònoms xinesos en aquest període.
Al mateix temps, altres sectors que no tenien una important tradició d'autònoms es van erigir en els últims mesos com a sectors en auge, com informació i comunicació (+240 autònoms), activitats artístiques i d'entreteniment (+9 autònoms), o activitats financeres i d'assegurances i activitats sanitàries, totes dues amb quatre autònoms estrangers més.
Segons el president d'ATA, Lorenzo Amor, el col·lectiu d'autònoms immigrants és el que "amb més duresa" està patint la crisi i el seu principal problema és la falta de crèdit. "Si complicat està per a un autònom autòcton poder accedir al finançament, molt més complicat ho té un autònom estranger", assegura.



